SIMPEL METODE TIL AT RETTE FEJL I HAMMOND CHORD
I TILÆLDE AF RØRFEJL
Start med at trækkerør nr. 12 ud (See Inside),
Hvor røret er vist som (12)
øverst på det nederste chassis). Dette vil give dig en "reserve" 12AU7. rør til at teste de andre 12AU7 rør med.
( Hvis du tager dette rør ud, vil de nederste seks tangenter på klaviaturet blive døde, når du
kun bruger orgelstoppene selvfølgelig, hvis orgeltonerne på en af disse seks tangenter var døde,
før du fjernede dette rør, ville nr. 12 være den defekte rør.)
Fortsæt nu ved at træ kke ethvert andet 12AU7-rør ud og udskift det midlertidigt
med dit "reserve"-rør. Lad dette rør varme op (20 sekunder),
og se om problemet er forsvundet. Hvis problemet stadig er til stede, indikerer det, at det gamle rør var i orden.
Du skal derefter trække reserverøret ud og udskifte det med det originale rør.
Fortsæt nu til det næ ste 12AU7 rør og gør det samme med det,
udskift det først med dit reserverør, prøv derefter orgelet for at se, om problemerne stadig er til stede,
og sæt derefter det originale rør tilbage, hvis det er i orden.
Gentag denne procedure, indtil du finder det defekte rør.
Efter at have afsluttet testen, skal du sætte reserverøret tilbage til dets oprindelige position,
fatning nr. 12. Der kræves ca. 1/2 time for at teste alle 22 rør, og ca.90 %
af disse fejl, der stødes på i Chord Organ, kan rettes på denne måde.
Note 1: Du foretrækker måske at vikle et lommetørklæ de om et rør, før du fjerner det,
da nogle af rørene bliver ret varme.
Instrumentet kan efterlades tændt under hele testproceduren,
så længe der ikke er mere end to rør ude ad gangen.
Bemærk 2: Når du tilslutter et rør til dets sokkel, skal du først rotere det, indtil du mærker,
at det glider ind i soklen. Skub derefter lige ind.
Bemærk 3: Rør 2, 9, 10, 11, 27, 28 og 29 er ikke type 12AU7,
så du bør ikke prøve dit reserverør i disse fatninger.
6 TRIN METODE FOR RØR TEST
Den følgende procedure, selv om den er lidt mere kompleks,
er hurtigere og har den fordel, at den tester alle typer af anvendte rør.
TRIN 1
Med balanceringsknapper vandret, og udtrykshåndtaget cirka halvt åbent.
Opsæt følgende registrering:
(a) Med Chord Bar trykket, tryk på en vilkårlig akkordknap og lyt efter en akkord.
Tryk derefter på flere taster på tastaturet og lyt efter toner.
Hvis klaviaturtoner og akkordknaptoner alle lyder normale, skal du fortsætte til (b).
Hvis der ikke er nogen lyd, eller alt lyder svagt, kan defekt rør være nr. 11, 20, 27, 28 eller 29.
Hvis keyboardet lyder, men akkordknappernes toner ikke lyder (eller er svage),
kan nr. 1 rør være defekt.
Hvis toner af akkordknappen lyder, men klaviaturtonen ikke lyder (eller er svag), kan
nr. 20 røret være defekt.
(b) Tryk på en vilkårlig akkordknap ( men lad akkordbjælken være fri ).
Spil nu med venstre pedal og derefter højre pedal.
Hvis begge pedaler er stille eller svage ( eller ikke stopper med at lyde, når pedalen slippes ),
kan rør nr. 7 eller 8 være defekt.
Hvis pedalnoterne ikke er dybe i tonerne,
kan rør nr. 7, 24, 25 eller 26 være defekt.
TRIN 2
Hvis instrumentet består trin 1 tilfredsstillende, skal du konfigurere følgende registrering:
a) Spil en hvilken som helst tone på klaviaturet. Hvis der ikke høres nogen lyd,
kan rør nr. 1, 2 eller 8 være defekt.
Hvis der høres en dunkende lyd, når der trykkes på en tast, kan rør nr. 9 og nr. 10 muligvis ikke matches korrekt.
Hvis dette er tilfæ ldet, bør disse to rør udskiftes med to nye rør
(b) Hold en vilkårlig tast på tastaturet nede. Mens du gør det, skal du trykke på Vibrato Annuller
stopper "Solo Wide" og "Solo Small" øverst ( så deres prikker forsvinder ).
Hvis vibratoeffekt ( bølge i tonehøjde ) ikke tilføjes, kan nr. 2 eller nr. 5 rør være defekt.
TRIN 3
Hvis instrumentet består trin 2 tilfredsstillende, skal du konfigurere følgende registrering:
Spil en skala på tastaturet. Hvis nogen toner er tavse eller svage
( eller lyder samme tonehøjde, når "Sopran" stop bruges i stedet for "Tenor" stop ),
kan nr. 3, 4 eller 5 rør være defekt.
TRIN 4
Hvis instrumentet består trin 3 tilfredsstillende, skal du konfigurere følgende registrering:
Spil en skala på tastaturet. Hvis nogen toner er tavse eller svage
( eller lyder samme tonehøjde, når "Tenor" stop bruges i stedet for "Bass" stop ),
kan nr. 6 eller nr. 7 rør være defekt.
TRIN 5
Hvis instrumentet består trin 4 tilfredsstillende, skal du konfigurere følgende registrering:
(a) Hold venstre pedal nede. Tryk nu på F-dur akkord-knappen ( men lad akkordbjælken være fri ).
Hvis der ikke høres en baspedaltone, kan rør
nr. 21 være defekt.
(b) Gentag ovenstående procedure med G-dur akkord-knappen.
Hvis der ikke høres en baspedaltone, kan rør
nr. 21 være defekt.
(c) Gentag ovenstående procedure med Bb-dur akkord-knappen.
Hvis der ikke høres en baspedaltone, kan rør
nr. 22 være defekt.
(d) Gentag ovenstående procedure med C-dur akkord-knappen.
Hvis der ikke høres en baspedaltone, kan rør
nr. 22 være defekt.
(e) Gentag ovenstående procedure med D-dur akkord-knappen.
Hvis der ikke høres en baspedaltone, kan rør
nr. 23 være defekt.
(f) Gentag ovenstående procedure ved at bruge Eb-dur akkord-knappen.
Hvis der ikke høres en baspedaltone, kan rør
nr. 23 være defekt.
TRIN 6
Hvis instrumentet består trin 5 tilfredsstillende, skal du konfigurere følgende registrering:
Spil en skala på tastaturet startende med lav F-tast ( ved venstre ende af tastaturet ).
Tavse eller svage toner ( normalt i grupper af 2 eller 3 tilstødende tangenter ) kan være forårsaget af rør nr. 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18 eller 19.
Det særlige rør inden for denne gruppe, som er forbundet med enhver nøgle, kan evt
bestemmes ud fra følgende tabel:
Rør 12 genererer lav F, F#, G. G#, A og A# noder.
Rør 13 genererer lave B-, C-, C#-, D-, D#- og E-noter.
Rør 14 genererer mellemste F-, F#-, G- og G#-noter.
Rør 15 genererer mellemste A, A#, B og C noder.
Rør 16 genererer mellem C#, D, D# og E noder.
Rør 17 genererer høje F-, F#-, G- og G#-noter.
Rør 18 genererer høje A, A#, B og C noder.
Rør 19 genererer høje C#, D, D#, E og højeste F-noter.
SÅDAN UDSKIFTES EN UDBRÆNDT PILOT-LAMPE
I tilfælde af at kontrollampen ikke lyser, når instrumentet er i drift, kan pæren nemt fjernes og udskiftes.
Skru plastikkuplen af og frigør pæren ved at trykke den ind og dreje lidt til venstre.
Det er et "nummer 44" ( bajonetbund, blå perle, 6-8 volt ) og kan fås i en radio eller byggemarked.
KONTAKT SHIFTERS
De forskellige elektriske kontakter, som betjenes af tasterne og akkordknapperne,
har alle ædle metaloverflader, som ikke er udsat for korrosion.
Disse kontakter er også forseglet for at udelukke snavs.
På trods af disse forholdsregler kan en lejlighedsvis snavspartikel dog sætte sig fast på en kontakt
og få den til ikke at fungere korrekt. For at overvinde denne mulige vanskelighed er der leveret kontaktskiftere
til alle kontakter, der betjenes af tangenterne og akkordknapperne.
(a) Tastaturkontaktskifter.
Hvis kun en enkelt nøgle ikke ser ud til at fungere korrekt
( men dem, der støder op til denne nøgle, fungerer tilfredsstillende ),
kan problemet skyldes en defekt kontaktkontakt. Slå først tasten hurtigt 15 eller 20 gange.
Dette vil ofte løsne partiklerne af støv eller snavs og løse problemerne.
Hvis dette er ineffektivt, skal tastaturkontaktskifteren bruges.
Denne kontaktskifter til alle tastaturomskiftere er vist i figur 2 som en slidset tap under venstre ende af tastaturet.
Kontaktskifteren kan justeres ved at dreje tappen ca. to omgange ind i begge
retning med en skruetrækker. I ekstreme tilfælde kan det være nødvendigt at holde nede
den defekte nøgle, mens du drejer kontaktskifteren, for at tørre kontakten ren.
(b) Akkordknapkontaktskifter
Hvis en eller flere af akkordknapperne eller pedalerne ikke fungerer korrekt,
Akkordknappens kontaktskifter skal flyttes til siden ( ikke drejet ).
Som det er tilfældet med tangenterne, kan en akkordknap slås hurtigt
15 eller 20 gange for at løsne støv eller snavs.
Hvis dette ikke er effektivt, skal du skubbe kontaktskifteren til højre eller venstre omkring 1/16 tomme.
Hold om nødvendigt den defekte akkord-knap nede, mens du flytter skifteren.
SPECIEL UDSYR
Radio, fonograf eller mikrofon.
Radio-, fonograf- eller mikrofonforstærker vil spille gennem orgelhøjttaleren
hvis tilsluttet til stikket mærket "PHONO" på det øvre chassis
(See Inside)
Din servicemand kan lave denne installation for dig.
Denne indgang har en impedans på 100 Kohms til jord og en 1/4 mfd. kondensator
skal bruges i serie med indgangssignalet.
Fonografen eller mikrofonforstærkeren skal have et udgangsniveau på ca
1/2 volt maksimum, og bør have sin egen volumenkontrol, da hverken den
expression control eller "Volume Soft" stop-tabletten vil påvirke det.
Akkordeorglet kan spilles på samme tid.
Stiftstikket tager en standard type enkeltleder skærmet stik,
som kan fås hos en radioreservedelsbutik.
Udvidelses Højttaler..
En ekstra permanent magnet dynamisk højttaler kan tilsluttes
grønne og sorte svingspoleledninger ved højttaleren.
For tilfredsstillende resultater skal den have en passende skærm.
Stemmespoleledningerne kan efterlades tilsluttet til højttaleren i instrumentet eller ej,
som ønsket, men højttalerfeltet skal forblive tilsluttet.
Din servicemand kan levere og tilslutte en passende højttaler.
Hammond Orgeltonekabinetter kan bruges som forlængerhøjttalere til orglet.
Forbind de to gitterindgangsterminaler på tonekabinetforstærkeren til tostemme
spoleterminaler på Chord Organ-højttaleren, og tilslut jordterminalen på
tonekabinetforstærkeren til Chord Organ-kraftpakkens chassis.
Jordledningen kan bekvemt placeres under en skrue, der holder
terminalpaneldæksel.
AC-strømmen til tonekabinettet skal forsynes via en ekstern kontakt,
da Chord Organ-ledningerne ikke er designet til at bære nogen ekstra belastning.
Høretelefoner.E
Høretelefoner kan bruges sammen med Chord Organ, hvis nogen ønsker det
at øve sig uden at forstyrre andre. Tilstrækkelig volumen kan generelt sikres
ved at afbryde de grønne og sorte ledninger fra højttalerens stemmespoleterminaler
og forbinder øretelefonerne til disse ledninger.
Højttalerfeltet skal forblive tilsluttet.
TUNING INSTRUKTIONER
Akkordeorglet er blevet præcist stemt, inden det forlod fabrikken og
kan forventes at forblive i harmoni på ubestemt tid under normale omstændigheder.
Men efter lang tids brug under ekstremt ugunstige fugtforhold,
det er muligt, at nogle toner måske ikke stemmer helt overens med hinanden.
Før du konkluderer, at genindstilling er nødvendig, skal du være helt sikker på, at noterne
er faktisk langt nok ustemte til at gøre dem utilfredsstillende.
Husk, at små forskelle i tuning er yderst ønskelige
fordi de tilføjer en "chorus-effekt", som giver øget fylde til tonen.
Denne "koreffekt" står for den tonale skønhed i store sangkor
stemmer eller af mange violiner, der spiller sammen.
TUNING INSTRUKTIONER
Akkordeorglet kan stemmes på flere forskellige måder.
Den enkleste tuning kan udføres ved blot at dreje på de tuning-knapper, som er
placeret inde bagpå på hovedchassiset
(See Inside)
Ejeren kan meget nemt selv foretage sådanne justeringer.
Hvordan man gør det er fuldstændig forklaret nedenfor.
FØRST VÆR SIKKER PÅ, AT TUNING-KNAPPENE ER I DERES
"SIDSTE INDSTILLING"-POSITIONER, SOM MÆRKET PÅ DET ANGIVET RUMMET
PÅ TUNING-INSTRUKTIONSPLADEN UNDER STEMMEKNAPPENE.
I TILFÆLDE, AT DE VAR BLEVET FLYTTET VED ET UHELD
DU MÅSKE NU FINDE AT INGEN TUNING KRÆVES.
SIMPEL TUNING
For at foretage denne justering skal du opsætte følgende registrering af stop
(med balancerne vandret):
Tryk nu på den midterste A#-tast på tastaturet
(ottende sorte nøgle fra venstre ende).
Når denne tast trykkes ned, høres to forskellige toner sammen.
De er tæt sammen, og formålet er at bringe dem præcis sammen, så de
lyder som en god note. Når de kommer tættere på, vil du høre en "bankende" lyd.
Beatsene bliver langsommere og langsommere, efterhånden som de to toner kommer tættere og tættere på,
og stoppe helt, når den er perfekt indstillet.
Find blot den position, hvor slaghastigheden er den langsomste.
Ved tuning skal du først dreje "SMALL STEPS"-kontrollen til position 4.
Drej derefter "BIG STEPS"-kontrollen til den position, der stemmer bedst
de to sedler til hinanden.
Drej derefter "SMALL STEPS"-kontrollen, indtil slaghastigheden er den langsomste.
Dette er positionen for den bedste tuning.
Hvis du støder på den ene ende af "SMALL STEPS"-kontrollen,
det vil være nødvendigt at dreje "BIG STEPS"-kontrollen et trin ind
samme retning, og juster derefter "SMALL STEPS"-kontrollen.
Seks trin på "SMå TRIN"-kontrollen er omtrent lig med ét
trin på "BIG STEPS"-kontrollen.
The player may sometimes wis
Spilleren kan nogle gange ønske at introducere en "chorus-effekt" i tonerne af
akkordorgelet. Dette kan nemt gøres ved at dreje på "SMå TRIN"
drejeknappen til næste højere markering.
Betydningen af de små skridt. Når du har fulgt ovenstående procedure
du ønsker måske at kontrollere stemningen på andre toner på klaviaturet.
Bliv ikke overrasket, hvis nogle toner stemmer med "SMALL STEPS"-stemmeknappen
sæt et eller to trin højere eller lavere end indstillingen for den midterste A#-tast.
Dette er uden betydning, fordi et trin kun på "SMå TRIN"-knappen
ændrer stemningen med en tolvtedel af en halvtone.
Denne ændring i tonehøjde er så lille, at den kun kan detekteres af "beats"
som kan høres, når
Hvis du stemte akkordorgelet, så var der
ingen beats på nogen toneart, instrumentets tone ville være meget mindre behagelig.
Af samme grund bruger symfoniorkestre mange violiner, der alle spiller
samme note. Skønheden i tonen, der resulterer, skyldes, at disse violiner alle spiller
lidt ustemte i forhold til hinanden.
SKRUETRÆKKER TUNING
Hvis det efter tuning som beskrevet ovenfor anses for, at nogle toner er langt
nok ustemt til at være utilfredsstillende, de enkelte toner på klaviaturet og
akkordknapper kan stemmes ved hjælp af en skruetrækker som beskrevet nedenfor.
Før du gør det, skal du dog huske, at små forskelle i tuning faktisk er
ønskeligt, fordi de tilføjer en "koreffekt"
som giver øget fylde til tonen.
De forskellige toner på klaviaturet kan indstilles individuelt ved at justere
spoler placeret i det nederste chassis som vist i fig. 1 på side 5.
Som vist her er hver spole markeret med den tilsvarende tastaturnote
som den skal tunes med. Det skal bemærkes, at der er mange flere noter
på tastaturet, end der er spoler.
Hver spole stemmer samtidig mindst to tilstødende toner på klaviaturet og
nogle spoler stemmer tre tilstødende toner. Fig. 3 viser hvilke toner på tastaturet
er tunet af de forskellige spoler i det nederste chassis.
For eksempel de tre laveste toner på klaviaturet
(Lav F. Lav F# og Lav G) er alle tunet af spolen mærket "LO F#." Dermed,
hvis der er en bestemt note (eller gruppe af tilstødende noder)
på tastaturet, som ser ud til at være ustemt,
du kan bestemme hvilken spole der skal indstilles ved at bruge Fig. 3.
Trin 1, 2, 3 og 4 nedenfor forklarer, hvordan du stemmer tangenterne.
Alle tonerne produceret af Chord-knapperne og pedalerne er tunet af
justering af de seks spoler i det øvre chassis.
Trin 5, 6, 7 og 8 forklarer, hvordan disse er indstillet.
TRIN 1.
Juster tuning-knapperne som beskrevet i "ENKEL TUNING".
Dette består i at finde indstillingen af tuning-knapperne, som giver
langsomste taktslag på Mellem A# som forklaret tidligere.
Bemærk aflæsningerne af de to knapper (for eksempel "4--3") og husk dette
nummer eller skriv det ned, hvis det er forskelligt fra "sidste indstilling" på navnepladen.
Formålet er nu at stemme forskellige toner, som beskrevet nedenfor,
så hver enkelt er bedst på den samme indstilling, som vi vil kalde "bogey",
eller en indstilling, der er et lille trin højere eller lavere.
(See Keyboard)
TRIN 2.
Tryk på den laveste F#-tast på tastaturet og kile den ned med en blyant ved
bagsiden af tangenten, så tonen fortsætter med at lyde.
Hold expression-kontrollen i en position for at sikre tilstrvækkelig volumen
(for eksempel ved at placere en stol mod den).
Hvis "beats" er meget langsomme, kræver denne spole ikke justering af tuning.
Hvis du er i tvivl, så drej knappen for små trin et trin i begge retninger fra "bogey".
Hvis du skal gå to eller flere trin i begge retninger for at finde den bedste tuning,
så skal den pågældende tone tunes. Ellers ikke.
Hvis du beslutter dig for at stemme den tone, skal du sætte knappen tilbage på "bogey", og læg mærke til hvilken
retning du skal gå for at sætte knappen tilbage på "bogey".
Det er den retning, du vil stemme noden i som beskrevet nedenfor.
TRIN 3.
Hvis tuningen ikke er tilfredsstillende, afhjælpes det ved en justering af positionen
af jernet i en bestemt spole i det nederste chassis.
Alle spoler er mærket med tilsvarende tastaturnoter .
Den øverste venstre spole på det nederste chassis er mærket "LO F#" med bogstaver
stemplet i chassiset. Dette er også vist i
(See Inside)
som viser alle spolernes positioner.
Placeringen af jernlamineringerne i spolerne justeres let med stor
nøjagtighed, forudsat at konstruktionen af disse enheder er forstået.
FØR DER GØR NOGEN JUSTERING,
VæR SIKKER PÅ, AT TUNING-KNAPPENE ER INDSTILLET
PÅ DERES "BOGEY" POSITIONER.
Figur 4 viser en typisk spole- og lamineringsenhed i det nedre chassis.
Den bevægelige lamineringsenhed er til venstre, og den stationære samling skal
det rigtige. De to enheder holdes på plads af en holdestrop,
fastgøres med de to justeringsskruer.
Løsn aldrig hjørneskruerne på nogen spole.
For at tune skal du først løsne de to justeringsskruer, der holder remmen to gange
eller tre omgange, men ikke mere. En almindelig skive og et stærkt splitstål
låseskiver er placeret under hovedet på hver skrue.
Formålet er at løsne de to skruer til det punkt, hvor hver låseskive er delvist
åben, men udøver stadig et moderat tryk for at holde samlingen på plads.
I denne tilstand kan lamineringerne ikke uden videre flyttes med fingrene,
men kan bankes med en lille hammer eller lignende hård genstand.
Hver lille hane flytter den bevægelige enhed med en usynlig lille mængde, som
er ikke desto mindre helt tilstrækkelig til at ændre tuning,
og gør meget præcis tuning mulig.
For at sænke tonehøjden, det vil sige at gøre tonen mere flad, trykker man blot på
venstre ende af lamineringerne, som vist i figur 5.
Hvis den tone, der blev stemt, var for skarp i første omgang, vil hvert lille tryk
gør takterne langsommere. Når slagene stopper, stram skruerne forsigtigt,
men kun til det punkt, der lukker låseskiverne.
Det er unødvendigt at stramme skruerne mere end dette,
og stramning af skruerne for meget kan ødelægge justeringen og beskadige skruerne.
Hvis du trykker som beskrevet ovenfor gør beats hurtigere, var noden allerede
for flad, og formålet er så at trykke den bevægelige enhed væk.
Dette gøres med en skruetrækker, som vist på figur 6.
Hold skruetrækkeren mod siden af en af de venstre hjørneskruer,
bank forsigtigt på enden af skruetrækkerens håndtag og lyt til takten.
Brug ikke den samme hjørneskrue hele tiden,
men skift mellem de to venstre skruer.
Hvis du trykker på skruetrækkeren i denne position, bliver tonen skarpere.
Meget lidt øvelse er nødvendig for at finde ud af, hvordan man tuner på denne måde.
Bemærk: Det er vigtigt ikke at begå den fejl at trykke på en spole, som er
ikke forbundet med den note, man lytter til. For at undgå denne fejl,
det er en god idé at røre enden af skruetrækkeren til den MIDTERSTE terminal
på bakelitpanelet, samtidig med at du rører ved siden af skruetrækkeren for at
jernlamineringerne, for at forbinde denne terminal med jernlamineringen.
Hvis man lytter til den korrekte tone, vil en pludselig reduktion af lydstyrken kunne høres.
HUSK AT IKKE RøRE ANDET END
CENTERTERMINALEN FOR AT STOPPE NOTEN.
TRIN 4.
Gentag TRIN 3 for alle andre spoler, der kræver tuning i det nederste chassis.
Juster IKKE "Mid A#"-spolen, som er mærket
"TUNING STANDARD - SE TUNING INSTRUKTIONER."
(Det behøver ikke justeres, fordi det er spolen, som
midterste A# tone blev stemt i TRIN 1.)
Tryk hver gang på den korrekte tast som markeret på det nederste chassis.
FøR DER GøR NOGEN JUSTERING,
VÆR SIKKER PÅ, AT TUNING-KNAPPENE ER INDSTILLET
PÅ DERES "BOGEY"-POSITIONER.
TRIN 5.
Opsæt følgende registrering:
TRIN 6.
Tryk på den midterste F#-tast på tastaturet, og kil den ned med en blyant
bag på tangenten, så tonen fortsætter med at lyde.
Hold expression-kontrollen i en position for at sikre tilstrækkelig lydstyrke
(for eksempel ved at placere en stol mod den).
Fjern nu tuning-stiften fra dens klemme på det øvre chassis og indsæt den i
hullet i midten på bakelitpanelet på spolen mærket F# i det øvre chassis
(See Inside)
Den tilføjede tone, der høres, er en af dem, der bruges til Chord-knapperne.
Hvis "beats" er meget langsomme, kræver denne spole ikke justering af tuning.
TRIN 7.
Hvis tonerne ikke stemmer, skal F#-spolen på det øvre chassis stemmes af
samme procedure, som blev brugt i TRIN 3 til tuning af spolerne i det nederste chassis.
Justeringen er den samme, bortset fra at spolerne på det øvre chassis er lodrette
i stedet for vandret.
FØR DER GØR NOGEN JUSTERING,
VÆR SIKKER PÅ, AT STEMMEKNAPPENE ER INDSTILLET PÅ DERES
"BOGEY" POSITIONER
TRIN 8.
Gentag TRIN 7 for en af de andre fem øvre chassis-spoler, som kræver tuning,
ved at bruge de midterste G#, A#, C, D og E toner på klaviaturet.
INDSTILLING TIL ET PIANO, HAMONDORGEL,
STEMMEGAFLEL, WWV RADIOSIGNAL,
ELLER ANDEN STANDARD FOR PLØSNING
TRIN 1.
Opsæt følgende registrering:
TRIN 2.
Tryk på den midterste A#-tast på tastaturet samt den tilsvarende A#-tast
på klaveret eller Hammond-orgelet. Juster indstillingsknapperne indtil instrumenterne
er i harmoni med hinanden som beskrevet under "ENKEL TUNING."
Når du bruger en hvilken som helst anden tonehøjdestandard, såsom en stemmegaffel,
hold den tilsvarende tast nede i den midterste oktav og juster stemningen
knapper for at stemme Chord Organ-tonen til den.
TRIN 3.
Indstil følg
Opsæt følgende registrering:
TRIN 4.
Fortsæt med at justere alle spolerne i det nederste chassis som beskrevet i
TRIN 2 og 3 i "INDSTILLING AF SKRUEDRIVEREN."
"MID A#"-spolen bør være tunet såvel som de andre spoler,
da det ikke bliver brugt som standard for tonehøjde.
TRIN 5.
Fortsæt med at tune de seks øvre chassis-spoler som beskrevet i
TRIN 5. 6, 7 og 8 i "INDSTILLING AF SKRUEDRIVEREN."
HAMMOND INSTRUMENT COMPANY
4200 W. DIVERSEY AVENUE
CHICAGO 39, ILLINOIS
|